Posted on

Vertailun ykkönen – Suomalaisten mielestä Sinituote on alansa vastuullisin brändi

Sinituote pärjäsi vuosittaisessa Sustainable Brand Index -listauksessa, jossa selvitetään kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta. Vertailu tehdään vuosittain Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Suomalaisten mielestä Sinituote on oman alansa vastuullisin brändi.

– Tuntuu todella hienolta, että pitkäaikainen ponnistelumme vastuullisen toiminnan eteen on huomattu näin laajasti, Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz sanoo.

Sinituotteella puhutaan vahvasti kestävien valintojen puolesta. Esimerkiksi tuotesuunnittelussa panostetaan monikäyttöisyyteen ja pitkäikäisyyteen. Lisäksi ekologisen siivouksen pioneeriksikin tituleerattu yritys kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, joiden avulla arjen siivouksesta tehdään askel askeleelta vastuullisempaa.

Tuorein esimerkki ympäristön kuormitusta vähentävästä innovaatiosta on puhdistusainetabletti, joka mullisti suomalaisen siivouksen vuosi sitten. Koska puhdistusaine valmistetaan tabletista kestopulloon, ympäristön hyödyt ovat moninaiset. Kuljetuksen päästöt pienenevät, kun kevyt tabletti korvaa kotiin kannettavan vettä sisältävän puhdistusaineen. Lisäksi kestopullojen myötä syntyy vähemmän muoviroskaa. Itse tabletit ovat biohajoavia ja ekologisia, eivätkä ne sisällä ympäristölle haitallisia kemikaaleja.

– Olen kasvanut ajatukseen, että yrityksen on tuotettava muutakin arvoa yhteiskunnalle kuin voittoa omistajilleen. Tämä ajatus ohjaa työtämme joka päivä, Hamro-Drotz sanoo.

Suomalaisen työn puolesta

Sinituote valmistaa 80 prosenttia tuotteistaan Suomessa omilla tehtaillaan Kokemäellä ja Akaassa. Molemmat tehtaat ovat täysin hiilineutraaleja. Suomalaisen työn vaaliminen ja työntekijöiden hyvinvointi ovat Sinituotteelle kunnia-asioita. Sinituotteen työntekijöillä onkin harvinaisen pitkiä työuria takanaan ja vaihtuvuus on pientä.

– Tällä hetkellä työllistämme noin 170 ihmistä Suomessa. Meille on kunnia-asia luoda työtä Suomeen.

Siivousvälineiden tulee kestää kovaa päivittäistä käyttöä. Siksi muovi on raaka-aineena tärkeä. Sinituotteella pyritään kuitenkin käyttämään mahdollisimman paljon kierrätettyä muovia. Kierrätysmuovin käytön lisääminen on myös tehokkain keino pienentää tuotteiden valmistuksesta syntyvää hiilijalanjälkeä.

– Olemme käyttäneet kierrätysmuovia tuotannostamme vuodesta 1998 lähtien ja teemme aktiivista kehitystyötä, jotta voimme ottaa kierrätysmateriaalin käyttöön yhä useammassa tuotteessamme, Hamro-Drotz sanoo.

– Otamme kiitollisena vastaan saamamme tunnustuksen. Tästä on hyvä jatkaa. Haluamme ehdottomasti vastata suomalaisten odotuksiin vastuullisuudesta myös jatkossa.

Lue lisää Sinituotteen vastuullisuudesta ja tutustu tuoreeseen vastuullisuusraporttiin.

Lisätietoja:

Karoliina Leppinen, viestintäsuunnittelija
karoliina.leppinen@sinituote.fi

Sinituote Oy on Pohjoismaiden johtava siivousvälineiden, vaatehuollon tuotteiden ja autonhoitotarvikkeiden valmistaja ja markkinoija. Vastuullisuus ohjaa meitä kaikessa tekemissä ja menestyksen takana on halu tehdä ja kehittää asioita yhteistyössä asiakkaidemme ja toistemme kanssa – ympäristöä unohtamatta. Tärkein käyttämämme raaka-aine on kierrätysmuovi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *