Kirjoitettu

Yhä useampi suomalainen arvostaa tuotteiden kotimaisuutta

Sinituotteen Kokemäen-tehdas

Suomalaisen työn arvostuksesta kertoo tuore tutkimustulos, jonka mukaan suomalaisista noin 70 prosenttia olisi valmis maksamaan enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta.

– Suomalaisuuden merkitys löi vahvasti läpi kuluttajien mielissä viime vuonna. Viime vuonna muun muassa Venäjä-pakotteet, kiristyvä taloustilanne ja kotimaisuuskampanjat herättivät laajalti keskustelua ja vahvistivat yleistä ilmapiiriä suomalaisen työn ja työllisyyden vahvistamiseksi, arvioi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Innolink Researchin Suomalaisen Työn Liitolle toteuttaman tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen näkee kotimaisuuden hintaakin tärkeämpänä valintakriteerinä: 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis maksamaan vähintään 10 prosenttia enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta. Joka neljäs suomalainen olisi valmis maksamaan jopa 20 prosenttia enemmän. Lausalan mukaan tulos kertoo erityisesti siitä, kuinka paljon suomalaiset arvostavat suomalaista työtä.

– Kotimaisuuden merkitys kuluttajien mielissä on kasvanut jo muutaman vuoden ajan, mutta viime vuonna suomalaiset heräsivät laajalti pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutuksia suomalaisten työllisyydelle ja hyvinvoinnille. Asian ympärille on syntynyt jo kansanliike, joka näkyy erityisesti ruokakaupassa. Kuluttajilla on paljon mahdollisuuksia omassa arjessaan tehdä valintoja, jotka luovat Suomeen työtä, Lausala sanoo.

Sinituote mukana kampanjoimassa suomalaisen työn puolesta

Viime vuoden aikana lukuisat huonot talousuutiset ja suomalaisten kulutusvalintojen merkityksestä muistuttavat kampanjat kuten Sinivalkoinen jalajälki nostivat monien kuluttajien mielissä kysymyksen, miten omilla valinnoilla voisi vaikuttaa taloustilanteen kohentamiseen.

Suomalaisen Työn Liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi vuositasolla 10 000 työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukausittain 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

Valtaosa SINI-siivousvälineistä valmistetaan Sinituotteen omalla tehtaalla Kokemäellä Satakunnassa, jossa yritys on merkittävä työllistäjä.  Osoituksena kotimaisesta alkuperästä on suurimmalle osalle tuotteistamme myönnetty suomalaisesta työstä kertova Avainlippu-tunnus.

Kotimainen SINI-siivousväline on myös suomalaisen suunnittelijan taidonnäyte, joka on muotoiltu käytännöllisyyden, ergonomian ja tyylikkään ulkomuodon ehdoilla. Tuotteet syntyvät osaavissa käsissä modernin valmistusteknologian  tuloksena.

Lue lisää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjasta »

Tutustu Sinituotteen Avainlipputuotteisiin »

Kommentit:

    1. Hei Pilvi!

      80% tuotteistamme valmistetaan Suomessa tehtaallamme Kokemäellä. Suomessa valmistetut tuotteet tunnistat Avainlippu-tunnuksesta. Valitettavasti Suomessa ei ole mikrokuituliinojen tuotantoa, minkä takia tekstiilituotteet tulevat alihankkijoilta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *