Posted on

Suomalaisille kevätsiivous alkaa ikkunoista

Kevätsiivous kuuluu monien suomalaisten kotien kevätperinteisiin. Keväällä puitteet siivoukselle ja varsinkin ikkunanpesulle ovat täydelliset.

Suomalaisista 73 prosenttia on sitä mieltä, että ikkunanpesu kuuluu sekä naisille että miehille, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.

– Suomalaisille kevät ja siihen liittyvä siivous on tärkeää. Kevätsiivouksen yhteydessä monet suomalaiset myös hyödyntävät paikallisia palveluita ja luovat siten uutta työtä Suomessa. Myös kotitalousvähennys kannustaa käyttämään esimerkiksi siivouspalveluita, kertoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Ikkunanpesu on yksi kevätsiivouksen olennaisimmista osista. Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvittikin, kuinka suomalaiset pesevät ikkunoitaan. Tutkimuksen mukaan 51 prosentista suomalaiskodeista löytyy ikkunanpesuun tarkoitettu erillinen kuivain ja pesin. Tutkimuksessa myös selvisi, että suomalaisista 73 prosentin mielestä ikkunanpesu kuuluu niin naisille kuin miehillekin. Välineistä ja tekijästä huolimatta tärkeää on, että ikkunat pestään.

– Likainen ikkuna pidättää merkittävän osan päivänvalosta ja auringon säteistä, jotka muuten tulisivat huoneistoon sisään. Ikkunanpesulla voit siis parhaimmillaan lisätä omaa viihtyvyyttä ja hyvinvointia, kertoo Sinituotteen varatoimitusjohtaja Aino Määttä.

Kuivaimen ja pesimen lisäksi 23 prosenttia käytti ikkunanpesuun liinaa ja 14 prosentilla löytyi ikkunanpesulaite. Sen sijaan 12 prosenttia suomalaisista ei pessyt ikkunoitaan itse, vaan pesu saatetaan ostaa palveluna. Tutkimuksessa myös selvisi, että 11 prosenttia käyttää ikkunanpesuun vanhaa kikkaa ja kuivaa ikkunan sanomalehdellä.

– Sanomalehden käyttö ikkunanpesussa on yksi yleisimmistä virheistä, sillä lehden muste voi mustata ikkunan pielet. Oikeanlaisilla välineillä ikkunanpesusta tulee myös paljon helpompaa, Määttä sanoo.

Tutkimustuloksia

Kuinka peset ikkunasi?

Minulla on erillinen pesin ja kuivain: 51 %
Pesen ja kuivaan liinan avulla: 23 %
Minulla on ikkunanpesulaite: 14 %
Käytän kuivaamiseen sanomalehteä: 11 %
En pese itse ikkunoita: 12 %

Kuululuko ikkunanpesu miehille vai naisille?

Miehelle: 6 %
Naiselle: 20 %
Molemmille 73 %
EOS: 2 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 ja siihen vastasi 2014 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, Rautiat ja K-raudat. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Lue Sinituotteen vinkit hyvään ikkunanpesuun

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *